Dit voorjaar kregen wij de opdracht van rederij Tallship Company uit Franeker om een nieuwe motor VOLVO PENTA D13B-N MH (FE), met een vermogen van 441kW bij 1900 omw/min, in te bouwen in driemastbark Artemis. Een geweldige opdracht, want moderne techniek inbouwen in een zeilschip van bijna 100 jaar oud is natuurlijk niet een alledaagse bezigheid. De klus werd uitgevoerd in Harlingen: thuishaven van ons én van Tallship Artemis.
Tallship Artemis is in 1926 in Noorwegen gebouwd voor de walvisvaart en later ingezet als vrachtschip tussen Azië en Zuid-Amerika. Tallship Company kocht eind vorige eeuw de Artemis en bouwde haar met veel liefde en gevoel voor detail terug naar een verbluffend fraai en traditioneel getuigd zeilschip. Sinds 2001 zeilt de Artemis weer op Europese wateren tot meerdere eer en glorie van de Nederlandse zeilvloot.
Het schip vaart met een vaste bemanning bestaande uit een kapitein, stuurman, matroos, scheepskok en twee servicekrachten. Deze crew zorgt ervoor dat gasten veilig onderweg zijn en kunnen genieten van alles wat bij een goede vakantie of dagtocht hoort. Het schip heeft 36 luxe overnachtingsplekken en vaart tot 120 personen bij dagtochten.
Het traditionele zeezeilschip is vierkant getuigd. Dat betekent dat de masten voorzien zijn van ra’s. In totaal kunnen 19 zeilen gehesen worden. Omdat de wind niet altijd uit de juiste hoek komt, beschikt de Artemis ook over een flinke machinekamer. En dit jaar was het tijd om een nieuwe motor in die machinekamer te plaatsen!
Een hele operatie, want de motor moest via een opening in het dek en door de opengebroken vloer van de salon in de machinekamer getakeld worden. Een precisiewerkje, wat met veel passen en meten uiteindelijk op de millimeter slaagde. We hebben de motor verder ingebouwd en geïnstalleerd. Op 18 maart werd bij de proefvaart met de Artemis de nieuwe motor goedgekeurd door scheepvaartinspectie en klassebureau RINA.