Nieuws & Projecten

Revisie Volvo Penta motoren Thun Genius op locatie in Zweden

Onze monteurs Pieter en René zijn aantal weken geleden aan de slag geweest in Zweden, in de stad Falkenberg om precies te zijn. Hier hebben zij aan boord van het Nederlandse schip de Thun Genius een revisie van twee stuks Volvo Penta motoren type TAMD122A verricht. De Thun Genius is daarmee weer klaar voor veel veilige zeemijlen.

Goed gedaan, Pieter en René! Een verslag van hun reis en werkzaamheden in Zweden lees je hieronder.

Op 1 oktober zijn collega Pieter Lautenbach en ik (René Nammensma) per auto afgereisd naar Falkenberg te Zweden. Na een rit van twaalf uren kwamen we aan in Falkenberg en na een goede nachtrust waren we de volgende ochtend vroeg aan boord van de Genius om aan de revisies te beginnen. 

Het schip bleek nog niet in het dok te liggen, maar we konden al wel aan de eerste motor beginnen. Er waren door de machinist Patrick al enige voorbereidingen getroffen, zodat we meteen de koppen van de TAMD122A konden verwijderen. Een paar uren later was, op de krukas na, de gehele motor gedémonteerd. De schoonmaakwerkzaamheden konden beginnen.

Ondertussen waren de door Haisma aangeleverde onderdelen en gereedschappen door de bemanning in de workshop geplaatst en konden we diezelfde dag alweer wat beginnen met opbouwen. Voor beide motoren bleek het noodzakelijk om de cilindervoeringen op hoogte te brengen. Dit konden wij aan boord uitvoeren met onze blokfrees. Dit gaf als groot voordeel dat de motorblokken aan boord konden blijven en niet naar een machinewerkplaats hoefden. Het plaatsen van de lagers, voeringen en zuigers ging dan ook vrij vlot.

Omdat de distributie tandwielen en haar lagers niet meer helemaal fris waren, werd besloten deze voor beide motoren te vervangen. Deze handeling is tijdig aangemeld in Harlingen. De logistieke kracht kwam op gang en op maandag 5 oktober waren de onderdelen aan boord en konden deze direct geplaatst worden. Diezelfde maandag konden beide motoren voorzien worden van hun carter.

De volgende dag was het zover om de laatste zaken aan en op te bouwen en voor de lunch waren beide motoren opgevuld met koelwater en stond de motor voorverwarming bij. Na de lunch was alles met betrekking tot de brandstof aangesloten. Beide motoren waren weer compleet en gereed voor de eerste start na een flinke operatie. Besloten werd om dit na de middagpauze uit te voeren met de heren machinisten er bij. Met een druk op de knop werd al startend, zonder diesel, oliedruk bereikt. Hierna volgde de tweede start en toen werd het harde werken beloond met het prachtig opstarten van de eerste generator-set. Ook de tweede generator-set gaf hetzelfde resultaat.

Al met al weer een mooie, afgewerkte klus met een prachtig resultaat. De volgende dag zijn Pieter en ik weer vroeg uit bed gestapt om aan de terugreis te beginnen. Precies een week na vertrek waren we weer thuis. Team Haisma heeft zijn kracht maar weer getoond met deze klus. Op naar de volgende!

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies