Nieuws & Projecten

D13MH IMO Tier III voor de visserij: Haisma biedt oplossingen

HARLINGEN – Volvo Penta en dealer Haisma Scheeps- & Industriemotoren bieden voor de visserij een betaalbare oplossing om aan de nieuwe emissie-eisen te voldoen.

Volvo Penta heeft het motorenprogramma klaar gemaakt voor de toekomst, met motoren die voldoen aan de IMO Tier III en Stage V emissie-eisen, aldus Oene Rozendal van Haisma Scheeps- & Industriemotoren. “Wij zijn blij dat we samen met de visserij aan een beter milieu kunnen werken met deze nieuwe motoren.”

Voor de visserij kunnen concreet de motortypes D8- en D13MH/MG geleverd worden met een Stage V en een IMO Tier III certificaat. Deze motoren zijn compact in te bouwen, hebben zelfs betere prestaties als de voorgangers wat betreft prestaties, en brandstofgebruik.

“Volvo heeft al ervaring met het nabehandelingssysteem SCR (Selectieve Katalytische Reductie). Voor trucks, grondverzet en de industrie, maar dit soort motoren zijn anders dan die voor schepen. Volvo heeft met zijn kennis en technologie een scheepsuitvoering van de D8 en de D13 gemaakt die aan de Stage V en IMO Tier III voldoet.”

Voor visserijschepen die aan de binnenvaart reglementen gehouden worden, kan Volvo Penta motoren van 210 tot 300 pk met een Stage V certificaat leveren. Voor visserijschepen die aan de zeegaande IMO-regels moeten voldoen, kan van 210 pk tot 600 pk worden geleverd met een IMO Tier III certificaat, waar de 300 pk uitvoering weer een goede optie is voor Eurokotters. De D13 Stage V motor is 400 pk en kan volgens de 25%-regeling worden afgesteld.

Voor de bestaande kotters die al veelvuldig en met grote tevredenheid draaien met een Volvo Penta D13MH, heeft Haisma Scheeps- & Industriemotoren ook een oplossing om deze aan te passen van IMO Tier II naar IMO Tier III compliance. Dit kan voor sommige gebruikers een goede optie zijn om verder te gaan met de bestaande Volvo Penta D13MH.

Grote voordelen van de Volvo Penta D8 en D13 Stage V en IMO Tier III oplossingen zijn het hoge koppel in groot boerengebied en de compacte inbouw zonder extra uitlaatdemper.

Dit artikel werd gepubliceerd in de special Visserijtechniek & Innovatie van www.visserijnieuws.nl.

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies